bikabalesetA szarvasbőgés „dandárjában”, a szerelmi vágytól fűtött bikák, sokszor olyan helyeken is megfordulnak, amelyeket általában elkerülnek, vagy óvatosan közelítenek meg.

Már nem csak hajnalban és este kell fokozott figyelemmel autózni az erdős vidékeken, hanem napközben is, így nő a vad-gépjármű ütközések lehetősége. Tavaly Vas megyében 120-150 vadelütés történt, de Somogy és Zala megyében sem jobb a helyzet, itt majd minden napra jut egy.

A balesetek érdekében illik komolyan venni a vadveszélyt és a sebességhatárokat jelző táblákat, és inkább lassabban hajtani, nehogy egy agancsár „üljön be mellénk”az anyósülésre. A felelősség megállapításakor mind az autós, mind a vadásztársaság esetében megvizsgálják, hogy a rájuk vonatkozó szabályoknak maradéktalanul eleget tettek e (betartották a sebességhatárokat, megfelelően vannak kihelyezve a vadászati, vadgazdálkodási berendezések, stb.). Amennyiben vétettek ezek elenne, úgy a saját kárukat viselik.

A bikák ilyenkor szinte egyáltalán nem táplálkoznak, csak a fajfenntartással, a hárem terelgetésével, és a riválisok elkergetésével foglalkoznak. Ellenben vízre, dagonyázásra ilyenkor is szükségük van, ezekhez képesek, akár nagyobb utakat megtenni, ezért patakok, folyók, nádasok mellett szintén számítani lehet megjelenésükre. Előfordulhat, hogy a kifáradt, olykor sérült szarvasok, nem olyan gyorsan és nem úgy reagálnak a gépjármű láttán, mint azt, az év más szakában tennék, így a rendőrség és az erdőgazdaságok szintén mindenkit óvatosságra intenek.

Forrás: Vadászlap