Átadták az erdei vasutat a Márianosztra és Nagyirtás közötti csaknem hét kilométeres szakaszon csütörtökön.

Megújult az összeköttetés a Szob-Márianosztra és a Nagybörzsöny-Nagyirtás vonalszakaszok között
Újjáépült Magyarország legvadregényesebb hegyvidéki erdei vasútja a Börzsönyben.

b_150_150_16777215_00_images_stories_IPOLYERDO_nagyirtasvasut_kissl201606.JPG

Az avató ünnepségen elsőként Kiss László, az Ipoly Erdő Zrt.  vezérigazgatója visszatekintését hallhattuk a börzsönyi vasutakról és közelebbről a nagyirtáspusztai erdei vasútról. A vezérigazgató ünnepi köszöntőjében a természeti és kulturális értékek fenntartásának, a közösségi élet fellendítésének fontosságára is felhívta a figyelmet.
A szakember emlékeztetett, hogy eleinte a nehézségi erőt kihasználva végezték a lefelé szállítást, majd megjelentek a gőz- és a dieselmozdonyok. Az ötvenes években még építettek, bővítették a vonalhálózatot, és addig tartott az erdei vasutak fénykora. Ezt követően a gépjárművek vették át a szerepüket, és a vonalak többségét fölszedték. A fennmaradtak közé tartozik a Nagybörzsöny-Nagyirtás közötti szakasz.

b_150_150_16777215_00_images_stories_IPOLYERDO_nagyirtasvasut_vonatkanyar201606.JPG

Ez egyébként az Esztergomi Érsekség birtokán létesült. A kitermelt fa szállítását ennek a vonalnak a meghosszabbításával tudták megoldani Szob irányába. Egészen 1975-ig üzemelt ez a vonalszakasz, amikor is súlyos balesetek miatt bevonták a működési engedélyét. A szobi szakasz 1992-ig szállította a kőbánya kövét, majd mindkét pályaszakaszt visszafoglalta a természet. A nagybörzsönyi szakasz az önkormányzathoz került, és 2002-től folyik a személyszállítás. A Szob-Márianosztra szakaszt pedig a szobi önkormányzat újította föl 2007-ben. A két szakaszt összekötő rész megépítésének előkészületei akkoriban elkezdődtek, de a kivitelezés feltételeit csak a legutóbbi években sikerült megteremteni.

b_150_150_16777215_00_images_stories_IPOLYERDO_nagyirtasvasut_hazainorbi201606.JPG

A Márianosztrát és Nagyirtáspusztát összekötő, csaknem 7 km hosszú pályaszakaszt új állomás- és fogadóépületek, illetve vasúti járművek teszik turisztikai célállomássá.
A beruházás kiemelt uniós pályázati összegből, a Földművelésügyi Minisztérium támogatásából, valamint az Ipoly Erdő Zrt. saját forrásaiból valósult meg.
 „A környezet adta lehetőségeket ki kell használni, erre a Börzsönyben rengeteg lehetőség rejlik. A kisvasút-hálózat fejlesztésén túl a közeljövőben tervezzük további kerékpározható utak építését, a pálos kolostor felújítását, valamint a turistaház-hálózat fejlesztését is” – tette hozzá a vezérigazgató.

b_150_150_16777215_00_images_stories_IPOLYERDO_nagyirtasvasut_harrach201606.JPG

„A teremtett világ szépségét meg kell őrizni, ugyanakkor tovább is kell gazdagítani azt” – fogalmazott beszédében dr. Harrach Péter, a térség országgyűlési képviselője. A politikus felhívta a figyelmet az ember és a természet elválaszthatatlan kapcsolatára, majd kiemelte az idegenforgalom fejlesztésének szükségességét, ami a helyi lakosok számára a legfőbb megélhetést biztosítja.

b_150_150_16777215_00_images_stories_IPOLYERDO_nagyirtasvasut_nagyi201606.JPG

Nagy István, a Földművelésügyi Minisztérium parlamenti államtitkára hangsúlyozta: a magyarországi kisvasút-hálózat egyedülálló nemzeti örökség. A Szob-Nagybörzsöny vonal összehangolásával hazánk leghosszabb kisvasút-hálózata jött létre, elősegítve a régió környezetbarát közlekedésének fejlesztését.

b_150_150_16777215_00_images_stories_IPOLYERDO_nagyirtasvasut_beer201606.JPG

Az ünnepi beszédeket követően Beer Miklós Váci Megyéspüspök mondott imát és megáldotta az új létesítményt.

Az alkalom befejezéseként került sor az avatásra, és a nemzeti színű szalagot Bity Márton Örs államtitkár, Beer Miklós, Harrach Péter, Nagy István valamint Kiss László vágta át.

b_150_150_16777215_00_images_stories_IPOLYERDO_nagyirtasvasut_szalag201606.JPG

Az Ipoly Erdő Zrt. beruházásában megvalósult, Márianosztrát és Nagyirtáspusztát összekötő, 6477 méter hosszúságú, keskeny nyomtávú erdei vasút felújításával megvalósult az évtizedeken át hiányzó összeköttetés a Szob-Márianosztra és a Nagybörzsöny-Nagyirtáspuszta kisvasúti vonalak között.
Az 1,1 milliárd forintot meghaladó értékű fejlesztéshez az EU kiemelt pályázata 600 millió, a Földművelésügyi
Minisztérium 300 millió forint összegű támogatást nyújtott, amit az erdőgazdaság a saját forrásaival egészített ki.
A beruházás során kiegészítették és megerősítették a vasúti pálya földművét, elkészültek a vízelvezetést biztosító műtárgyak, új ágyazati kőrétegre új sínpár került. Akadálymentes peronok, kitérők épültek a megállóhelyeken.

b_150_150_16777215_00_images_stories_IPOLYERDO_nagyirtasvasut_ujallomas201606.JPG

Zöldmezős kivitelezésben készültek el az állomás- és fogadóépületek Márianosztrán és Nagyirtáspusztán. Az új, célzottan a pályára tervezett gördülőállományt egy személykocsi, egy korszerű diesel motorkocsi, majd később egy zéró helyi kibocsátású elektromos motorkocsi fogja alkotni.
Az új pálya műszaki tartalma, vonalvezetése és tájesztétikai értéke egyaránt különleges. A 203 méter szintemelkedés, a 32 ezrelék átlagos, valamint a 46 ezrelék legnagyobb lejtés igazi kuriózum.
A nyomvonal 108 ívvel illeszkedik a tagolt terephez, melyekből 22 igen szűk – a megengedett legkisebb, 40 méter sugarú.

b_150_150_16777215_00_images_stories_IPOLYERDO_nagyirtasvasut_vonatbalkanyar201606.JPG

A már üzemelő két kisvasút (Szob-Márianosztra és Nagybörzsöny-Nagyirtás) összekötésével Szob és Nagybörzsöny között Magyarország leghosszabb fővonalú hegyvidéki erdei vasútvonala jött létre, összehangolt menetrenddel.

b_150_150_16777215_00_images_stories_IPOLYERDO_nagyirtasvasut_kisslac201606.JPG

A fejlesztés attrakció és szolgáltatás egyben: a környezettudatos erdei turizmus valamennyi válfaja számára utat nyit a Börzsöny belső régiójának egyedülálló értékei felé, növelve a térség turisztikai vonzerejét.

Az ünnepség végén három, a vendégsereggel zsúfolásig megtelt személykocsi és három mozdony indult el a márianosztrai állomás felé.

b_150_150_16777215_00_images_stories_IPOLYERDO_nagyirtasvasut_pohar201606.JPG

Az újonnan létesített márianosztrai állomáson Kiss László vezérigazgató, Bitay Márton Örs az FM államtitkára, valamint Kiss László, Márianosztra polgármestere mondott pohárköszöntőt. (z)

Forrás: ForestPress