kisvasút erdei vasútGyermekeink imádják, és valljuk be senkit sem hagy hidegen. Nem más ez mint a kisvasút, mellyel Magyarországon több gyönyörű tájon is élvezhetjük a vasutazás örömeit és kirándulhatunk egy jót. Vass László készített egy rövid összefoglalót néhány kedvenc kisvasútról. Királyréti Erdei Vasút
Kisvasúttal is utazhatunk Kismarosról a (Szokolya határában lévő) Királyrétig - és persze vissza.

Áprilistól októberig naponta közlekednek szerelvények: hétköznap 4, hétvégén 5-6 vonatpár, novembertől márciusig csak hétvégén, napi 4 vonatpár. A menetidő Kismaros és Királyrét között 35 perc.
A vasutat 1893-ban építtette Frankensiessdorf Henrik porosz gróf Kismaros - Szokolya - Huta (ma Királyrét) - Adolfkút között, a kitermelt fa elszállítására. A 600 milliméter nyomközű vasútvonal később bővült Kismaros - Duna-part, Kismaros - Nógrádverőce (ma Verőce), Királyrét - Bujdázó szárnyvonalakkal. A vasút feladata ekkor kőszállítás, zúzalék- illetve fafuvarozás volt.
Menetrend szerinti személyszállítás Kismaros - Királyrét között 1954. május 26-án kezdődött. Ebben az évben állították forgalomba a Diesel-mozdonyokat. Az utolsó gőzvontatású különvonat 1972. szeptember 30-án érkezett Királyrétre. Ekkor már az éves személyforgalom 400-500 ezer utast tett ki. A Királyréti Állami Erdei Vasutat 1976. június 6-án Úttörővasúttá avatták, 1979-től 1981-ig a pályát 760 mm nyomtávolságúra építették át. 1990-től neve Börzsönyi Gyermekvasútra, majd később Királyréti Erdei Vasútra változott. Üzemeltetője és kezelője, az Ipoly Erdő Rt.

Lillafüredi Állami Erdei Vasút
A Lillafüredi Állami Erdei Vasút két vonallal üzemel. A fővonal Miskolctól Garadnáig 14 km, a parasznyai szárnyvonal 16 km hosszú. Mindkét vonalon számos látnivaló teszi feledhetetlenné a kirándulást.
1. vonal: Miskolc (Dorottya u. 1.) -
Lillafüred-Garadna
A vonatok minden nap közlekednek, munkaszüneti napokon sűrűbb a menetrend.
Közlekedik: az év minden napján
Menetidő: kb. 1 óra
A vonalon különjárat megrendelhető. Külön kérésre nosztalgia gőzmozdony is igényelhető.
2. vonal: Miskolc (Dorottya u. 1.)-Papírgyár-Mahóca
A vonatok szombatonként, menetrend szerint közlekednek.
Közlekedik: júniustól augusztus végéig
Menetidő: kb. 1,5 óra
A vonalon található turisztikai célpontok:- Központi Kohászati Múzeum- Herman Ottó Emlékház, Pelelak- István-cseppkőbarlang- Anna- (Petőfi-) mésztufa barlang- Hámori-tó- Palotaszálló- Őskohó - Massa Múzeum- Papíripari Szakgyűjtemény- Pisztrángtelep- Garadnai Erdészeti és Vasúttörténeti Gyűjtemény

Pálházai Állami Erdei Vasút

Pálházáról indul az ország legrégebbi keskeny nyomközű erdei vasútja, amely 1888 óta működik. A kisvonat szerelvénye jelenleg Pálháza - Kőkapu - Rostalló között szállítja a turistákat.
Naponta háromszor (délelőtt kétszer, délután egy alkalommal) indul a szerelvény. A vonatok április 20-ától október 24-éig közlekednek. A menetidő 1 óra.
Az első 7 kilométer hosszú szakaszt a pálházi fűrészmalom és a kőkapui kastély között az akkori tulajdonos, gróf Károlyi László építtette. A vonal terveit Karomy Jusztitian erdőmérnök készítette. Ez a pálya még 700 mm széles volt, és a farönk-szállító kocsikat még lovak vontatták, ezért első elnevezése lóüzemű görpálya volt.
A kőkapui kastély alatti alagutat 1903-ban építették meg, ezáltal meg lehetett hosszabbítani a vonalat a 'Susulya' végállomásig, és más völgyekbe is épülhetett elágazás. 1902-től már gőzvasút pöfögött a vonalon, de az ez által okozott erdőtüzek miatt néhány év után visszatértek a lóvontatásra. Sokat jelentett az erdei vasút számára az 1924-től - megszüntetéséig, 1980-ig - közlekedő Sátoraljaújhely-Füzérkomlós MÁV vonal. Az Állami Erdőgazdaság 1947-ben vette kezelésébe ezt a keskeny nyomtávú vasutat is, és a vonalat 760 milliméteresre építette át. A turistákat 1958-tól szállította az akkor még gőzmozdonnyal vontatott szerelvény, a C50 típusú dízel-mozdonyok 1968-ban jelentek meg a vonalon. A kisvasút működtetését 1980-tól szüneteltették, de nem szüntették meg, így jelentős társadalmi összefogással, majd 10 év szünet után újra megindulhatott a forgalom a ma már 9,3 km hosszú pályán.

Szilvásváradi Állami Erdei Vasút
A Szilvásváradi Állami Erdei Vasút az Egererdő Erdészeti Zrt. által üzemeltetett kisvasutak egyike (három van összesen, Gyöngyösön az egész évben működő és gőzmozdonnyal is rendelkező Mátravasút és a Felsőtárkányi Állami Erdei Vasút), amely éves szinten közel 300.000 utast szállít.
Gyönyörű erdei környezetben szállítja az utazni vágyókat színvonalas kirándulóhelyre, ahonnan könnyen elérhető gyalogosan vagy akár biciklivel is a Fátyol-vízesés, az Erdészeti Múzeum és a Szabadtéri erdei múzeum is. A vasút rendelkezik egy gőzmozdonnyal is (Szilvi a neve), amit különjáratként, megrendelésre üzemeltetnek. Épp az idei évben van a Szilvásváradi Állami Erdei Vasút 100-ik születésnapja, melyet egy nagyobb rendezvény keretében várhatóan az ősszel ünnepelnek.
A vonatok a Szilvásvárad - Szalajka-völgyi lovaspálya - Fátyol-vízesés útvonalon közlekednek általában munkanapokon, a menetidő 20 perc. A kisvasút idén, a szokásosnál korábban,  már Húsvét hétvégéjén megkezdi működését.

Forrás: Origo