4x4 terepjáró összkerék hajtás„Miért 4x4 az összkerék meghajtású autók jelzése?” Napjainkban egyre több, sok esetben státuszszimbólumként is szolgáló összkerék-meghajtású terepjáró fut útjainkon. A négykerék-meghajtás hagyományos országúti közlekedéskor, normális útviszonyok mellett nem jelent különösebb előnyt, sőt inkább jelentősen növeli a fogyasztást. Az összkerék-meghajtás elsősorban terepjáráskor nagy segítség, de jó szolgálatot tesz a lazább szerkezetű, rosszabb minőségű mellékutakon, továbbá a téli havas-jeges útburkolaton is.

A gyártók gyakorlatilag minden esetben feltüntetik a gépkocsik hátulján az ezzel kapcsolatos információkat: 4WD (4-wheel-drive, azaz négykerék-meghajtás) vagy 4x4, esetenként 4x2. A szorzatban szereplő első szám a jármű kerekeinek számára utal, a második pedig a meghajtásban aktívan résztvevő kerekek számát jelöli meg.

A manapság gyártott különféle rendszerek számos funkciót, kombinációt kínálnak. Így beszélhetünk ún. Full-time 4WD megoldásról, amely permanens összkerék-meghajtást jelent. További variáns a Part-time 4WD. Ennél a változatnál a sofőr a terepkívánalmaknak megfelelően manuálisan tudja kiválasztani, hogy az első vagy a hátsó (4x2), esetleg mindegyik kerék (4x4) segítségére támaszkodjék. Legkorszerűbb változata az Automatic 4WD szisztéma, melynek elnevezése is arra utal, hogy a rendszer automatikusan szabja meg az optimális meghajtást a pillanatnyi terhelés függvényében.

Forrás: NGO