vadveszély az autopályánSzerencsés kimenetelű baleset történt a közelmúltban olvasónk családjával, egy vaddisznóval ütköztek az M7-esen a sötétben, amikor az állat átkocogott az autópályán.

Szerencsére nem történt tragédia, mondhatnánk, megúszta a veszprémi család - szülők két kisgyermekkel -, viszont autójukban körülbelül 800 ezer forintos kár keletkezett. Az esettel kapcsolatban megkérdeztük az autópálya fenntartóját és a Fejér megyei főkapitányságot: kié a felelősség, ha vad téved egy gyorsforgalmi útra, egyáltalán, hogy kerülhetnek vadak a pályára? Megtudtuk, hogy az M7-es Gárdony közeli részén az elmúlt negyedévben három hasonló baleset is történt.
Kiderült, az autópálya és tartozékainak fenntartása, illetve ellenőrzése az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) feladata. Az ÁAK szóvivője elmondta: a vadak általában félnek a fénytől és a nagy zajtól, ezért elkerülik az autópályákat, azonban a kevésbé forgalmas szakaszokon előfordulhatnak balesetek ami- att, hogy egy vad betéved a pályára.

Ennek megelőzésére az autópálya teljes nyomvonala mellett vadvédő kerítést helyeznek el, amit az ÁAK munkatársai naponta négyszer ellenőriznek, negyedévente pedig gyalog is bejárják az autópálya-szakaszokat.
Winkler-Virág András hangsúlyozta: alapvető félreértés azt feltételezni, hogy kerítéssel el lehet zárni a vadakat az autópályától. Ez már csak azért sem lehetséges, mert például a le- és felhajtókhoz nem tesznek kerítést, így ott nyugodtan besétálhatnak az állatok. Sőt, az autópálya felett alacsonyan elrepülő madarak is okozhatnak veszélyes szituációt. A felelősség kérdése már nem annyira egyszerű, mint az autópálya fenntartásé. Winkler-Virág András úgy fogalmazott, hogy a felelősség hármas: az autósé, a fenntartóé és a vadásztársaságé.

A törvényi szabályozás szerint az autópályák mentén működő vadásztársaságok kötelessége megakadályozni, hogy területüket a vadak elhagyják. Amennyiben az AAK bizonyíthatóan jogellenesen nem tesz eleget ellenőrzési és fenntartási feladatainak a védőkerítésekre vonatkozóan, a felelősség a társaságot terheli.
Ilyen szituáció akkor következne be, nem végzik el az időközi ellenőrzést, vagy pedig a bejelentett, tudomásukra jutott hibát nem javították ki. A vad által a gépkocsiban okozott kárt a casco fedezi, azaz akinek nincs kiegészítő biztosítása, kénytelen saját zsebből finanszírozni a jármű rendbetételét.
A szóvivő elmondta, a hazai autópálya-hálózaton évente körülbelül 10-100 közötti vadelütés történik. Hozzátette, hogy például a szlovákiai szabályozás annyival szigorúbb a magyarnál, hogy ott az elütött vad értékét - fele-lősségtől függetlenül - az autósnak ki kell fizetnie.

A Fejér Megyei Rendőr- főkapitányság szóvivője (az M7-es érintett szakasza hozzájuk tartozik) érdeklődésünkre megerősítette, általában a vadásztársaságot terheli a felelősség. Ha hibás kerítésen ment be a vad az autópályára, akkor pedig a fenntartót. Előfordulhat, hogy az autósnak kell fizetnie, mégpedig akkor, ha a vadak felbukkanására jelzőtábla figyelmeztet. Az elgázolt állat a vadásztársaság tulajdona, aki eltesz egy ilyen vadat, az lopást követ el. 


Vad által okozott balesetek száma:

2002 126
2003 117
2004 130
2005 127
2006 111
2007 144

Forrás: Napló