őzbakvadászat őzbakszezonAz őzbakvadászati szezon két hét múlva, április 15-én kezdődik. Nem sok jóra számíthatnak azonban sem a vadászatszervező irodák, sem a vadásztársaságok: a globális válság miatt sok külföldi nem jön vadászni. A vadászkamara szerint hiba, ha az irodák egymás alá licitálnak, mert később nehéz lesz az árakat feltornázni. Az irodák úgy látják, a kisebb bevétel is több, mint a semmi.
őzállomány 2008A szervezőirodák mindent megtettek, főleg az elmúlt hónapokban, hogy minél több külföldi vendégvadászt csábítsanak Magyarországra. Profi, évtizedes tapasztalaton nyugvó munkájukat azonban áthúzta a globális válság. "A külföldi vendégvadászok számában harminc-harmincöt százalékos visszaesés tapasztalható" – nyilatkozott lapunknak Heltay István, a bérvadásztatással foglalkozó Hubertus Kft. ügyvezető igazgatója. "A német és osztrák vadászok számában nincs visszaesés, de az őzbakvadászatra érkező vendégeink hetven százaléka spanyol, az ő foglalásaiknak a száma sajnos huszonöt-harminc százalékkal csökkent" – tette hozzá Kanizsay Gábor, a Hunnia Vadgazdálkodási Kft. ügyvezető igazgatója. Elmondta, váratlanul érte őket, hogy a válság ennyire megrázta a spanyolokat. Így nem csak a remélt "extraprofitot" bukják el, amelyre a forint gyengülése miatt számítottak, de az árbevétel is nagymértékben csökken, hiszen a lanyhuló kereslet miatt mindenki nagy kedvezményeket ad.

Heltay István hozzátette, különleges csomagokkal, árengedményekkel, akciókkal több vendéget lehet az országba csalogatni, de a szervezőirodák nem tudnak engedményt tenni, csak a vadásztársaságok.

A bérvadászati árak évek óta nem változnak, ezért Pechtol János, az Országos Magyar Vadászkamara főtitkára hibának tartja, hogy az irodák közül sok egymásra licitál, s leverik az árakat. A főtitkár kiemelte a magyar vadászat, a magyar trófea értékmegőrzésének a fontosságát. A válságot át kell vészelni saját tőkéből, tagi befizetésből, hitelből, vagy – mivel az őzvadászat döntően apróvadas területen zajlik – meg kell próbálni az apróvadvadászatok külföldi és hazai értékesítésének növelését és esetlegesen az élő nyúl exportjának a bővítését. Pechtol János szerint ha most nem ejtenek el annyi őzbakot, az még kedvező is lehet, nem baj, ha az elfiatalodott őzállományban a középkorú egyedek egy évet idősödnek. Így a válság után a következő évben talán szebb és értékesebb trófeákat lehet majd felkínálni a vendégeknek. Ez esetben pedig a bevétel is jóval magasabb lesz.

A főtitkár úgy látja, ha egyszer engednek az árból, azt nehéz lesz majd újra feltornázni. Heltay e felvetésre azt felelte: a kisebb bevétel is több, mintha elmaradnak a vendégek, és egy cent bevétel sem realizálódik. Pechtol János szerint a kisebb kereslet miatt csomagokat kellene kínálni a vendégeknek. Az érintettek szerint az is kérdéses, hogy a külföldi vásárokon való megjelenéseket, a hirdetéseket miből finanszírozzák majd. Kanizsay Gábor azt emelte ki, hogy az alulfinanszírozott szervezőirodák tartalékai mára elfogytak, marketingköltségeiket közvetlenül az árbevételből finanszírozták. Mivel az árcsökkentés miatt jutalékuk arányosan csökken, egyedüli megoldásnak a reklámkiadások visszafogása tűnik. De hogy ez milyen eredménnyel jár, azt ma még senki nem tudja…

Forrás: Magyar Hírlap