VadvédelemFolyamatosan kaszált zónát alakítanának ki, hogy az útra váltó állatok időben észlelhetőek legyenek.  Az M85-ös gyorsforgalmi út építésével kapcsolatban a megyei vadászok is kifejtették véleményüket. Több javaslatuk van, mert szerintük az elkészült hatástanulmány hiányos. Az Országos Magyar Vadászkamara megyei területi szervezete megfogalmazta aggályait az M85-ös gyorsforgalmi út építésével kapcsolatban. Ezekről Orbán Henrik, a szervezet titkára számolt be a Kisalföldnek.
A szakember elöljáróban elmondta: az Észak-dunántúli Környezetvédelmi Felügyelőség által kiadott engedély alapját képező környezetvédelmi hatástanulmány véleménye szerint hiányos.
- A dokumentum összefoglalója a vad életmódja, vonulása, a vad-gépjármű       ütközésekkel kapcsolatban nem tartalmaz előírásokat. Álláspontunk szerint ennek felülvizsgálata szükséges - fogalmazott Orbán Henrik. - A négysávos gyorsforgalmi út megépítését a vadászok is támogatják. Ám a vadélőhelyet hermetikusan kettévágó létesítmény esetén elengedhetetlen a vadátjárók kiépítése. Ezek szakmailag indokolt helyét már a tervezés első stádiumában az érintett vadásztársaságok be is nyújtották. Az egyeztetések során a vadászati hatóság konzultált a vadászatra jogosultakkal, és ezúton is nyomatékosan kértük a szakmai tanulmányok, a létesítési engedély és az üzemeltetési
előírások során az ökológiai és vadélőhelyet érintő véleményünk figyelembevételét.
Orbán Henrik elmondta: nem tartják megfelelő, biztonságos megoldásnak a lassú forgalmú utat harmadik kerítéssel, részlegesen lezárni.
Ezek esetenként csapdaként is működhetnek, az oda bejutó vadat a gépjárművek elé terelnék.
Azt javasolták, hogy az adottságoktól függően a lassú forgalmú út mindkét oldalán, de a két úttest közötti területeken mindenképpen legalább 50-50 méteres, szabadon belátható és folyamatosan kaszált zónát alakítsanak ki. Szerintük ez azért fontos, hogy az útra váltó vad időben észlelhető legyen. A kaszálással az apróvad számára sem szolgál állandó élőhelyül a veszélyes sáv. - A rendszeres vadvonulási irányokat, melyeket az út elvág, természetes takarás biztosításával, erdősávok telepítésével a vadátjáró felüljárókhoz kell irányítani - folytatta Orbán Henrik. - Minden eszközzel minimalizálni kell a lassú forgalmú úton a gépjármű-vad ütközésének lehetőségét. Ilyen megoldás lehet a sebességkorlátozás vagy a vadveszély tábla kihelyezése.
Törzsök Gyula szakértő szerint hasznos és a nyugati országokban már bevált az optikai és kémiai vadriasztók alkalmazása. - Javaslatunk az, hogy az útépítés ökológiai tanulmányát készítő szervezet vegye fel a kapcsolatot a legaktuálisabb helyzetet ismerő vadászatra jogosultakkal, és a tanulmányba építse be véleményüket. Azt szeretnénk, ha az útépítés miatt bekövetkező vagyoni értékű jog értékcsökkenésének - például vadászatijog-korlátozások, élőhely- és vadászterület-csökkenés - mértékét szakértők mérjék fel, és történjen meg az előírt kártalanítás.
A vadászkamara megyei titkára hozzátette: úgy érzik, ha az engedélyező hatóság, a tanulmányt készítő szakemberek és a megbízó is figyelembe veszi az ökológiai elvárásokat, kevésbé balesetveszélyes, és a környezeti érdekeket is kiszolgáló úttal lesz  megyénk gazdagabb.

Forrás: Kisalföld