legális pályák lehet a megoldásA jogszabály tiltja, a quadosok és krosszosok mégsem mondanak le az erdei „sportolásról" Tiltással eddig nem sokra mentek az illegális quadosok ellen az erdészek. A megoldást legális pályák kijelölésében látják. Az új erdőtörvény lehetővé teszi a motorosoknak, hogy ezt kezdeményezzék, ám zöld utat csak akkor kapnak, ha a hatóság rábólint. Az illegális szemétlerakás és a hajléktalantelepek mellett a quadosok és krosszmotorosok jelentik a legnagyobb gondot az erdőkben - közölte Lomniczi Gergely, a Pilisi Parkerdő Zrt. kommunikációs vezetője. Nemcsak a kirándulókat, a pihenésre vágyókat, hanem a vadakat is. zavarja a négykerekű segédmotoros kerékpárok bőgése: az állatok pulzusszámának jelentős növekedését eredményezi. Emellett komoly károkat okoznak, az erdők talajában és növényvilágában. Az év minden szakában feltűnnek az erdőkben, ám leginkább tél végén és tavasz elején „randalíroznak" - mutatott rá.

A Zöldek és Motorosok munkacsoport több mint három éve szervez találkozókat, "szakmai rendezvényeket annak érdekében, hogy az ellenségeskedés  helyett ^ párbeszéd alakuljon ki az érintettek között. Mint Lomniczi Gergely elmondta, szükség is van egyeztetésre, hiszen arra már rájöttek: kizárólag tiltással nem érdemes foglalkozni. A megoldást csak a legálisan használható pályák kijelölése jelentheti.
Ezen a véleményen van Nagy Dániel, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium természeti erőforrások főosztályának vezetője is. Mint mondta, épp jelentős változás előtt áll az erdészeti szabályozás.

A régi erdőtörvényben csak annyi szerepelt: motorral, kerékpárral, gépkocsival közlekedni csak az arra kijelölt úton szabad. Ám az már nem volt egyértelműen definiálva, hogy ki jelölhet ki utakat. Az új erdőtörvény - mely jelenleg már csak a köztársasági elnök aláírására yár - ezt pontosítja. Kimondja, hogy az erdőterületen az erdőgazdálkodó javaslata alapján vagy egy harmadik fél kezdeményezésére, de mindenképp az erdőgazdálkodó egyetértésével az erdészeti hatóság jelölhet ki utakat motorozásra, lovaglásra, kerékpározásra. Természetvédelmi területeken azonban eddig sem volt s a jövőben sem lesz erre lehetőség.
A főosztályvezető megjegyezte azt is: tény, hogy az erdőkben kevés lehetőségük van a kerékpárosoknak, quadosoknak, hogy legálisan űzzék hobbijukat. Ez természetesen azt eredményezi, hogy a sportág szerelmesei megszegik a törvényt, s behajtanak erdészeti s védett területekre is. A kijelölés azonban nem olyan egyszerű, hiszen a finanszírozást is meg kell oldani. Az utak fenntartása, kitáblázása nagyon sokba kerül,

ezenkívül a gazdálkodókat is'vala-1 milyen módon érdekeltté kell tenni abban, hogy saját területükön engedélyezzék a motorozást. Amerikában például útdíjat szedhet a terület tulajdonosa.
A kijelölt területek ellenére is feltűnhetnek a jövőben az illegális quadosok, motorosok. Az ő esetükre a megoldást a jármű azonosíthatósága - rendszám jelentené, ami egyelőre még csak akkor kötelező, ha a mopedet vagy quadot közúti forgalomban is használják.

Forrás: Népszava