vadbaleset, vadveszélyJák előtt őz (vagy szarvas) futott ki egy személyautó elé. A sofőr fékezett, a mögötte haladó osztrák rendszámú jármű vezetője azonban későn kapcsolt és belerohant az előtte megálló autó hátuljába.

A patás megúszta, a két autó azonban összetört. Az osztrák sofőr vita nélkül elismerte, hogy nem tartotta be a kellő követési távolságot. Személyi sérülés nem történt.

Rendőr szabadította meg a szenvedéstől
A jáki balesettel egy időben Balogunyom és Kisunyom között is történt vadbaleset. Egy telekesi autós tartott hazafelé a 86-os úton, amikor egy nagy csattanást hallott a jármű jobb oldalánál és érezte, hogy ütközött valamivel.
„Nem tudtam, mit ütöttem el. Amikor kiszálltam az autóból láttam, hogy egy szarvastehén fekszik és rángatózik az út szélén. Valószínűleg kiugrott az árokból, fejjel neki a kocsim oldalának. Szerencsére nem mentem gyorsan, pont a vad miatt, de ezt az állatot nem is láttam. Azonnal értesítettem a rendőrséget és mondtam, hogy az állat nem pusztult el, nagyon szenved. Ők szóltak a vadásztársaságnak” – mondta Czövek László, az autó sofőrje.
A véres habot fújó, ziláló, az oldalán fekvő és teljes erejéből futni próbáló gerinctörött szarvas időközben lerúgta magát az útról és lezuhant a töltésről, ott folytatta a haláltusáját. Mivel a vadásztársaság embere várhatóan bő fél óra múlva érkezett, ezért a kiérkező rendőrjárőr-páros férfi tagja – aki egyébként civilben vadász – szakszerűen megszabadította az állatot a szenvedésétől. A már egy órája agonizáló állat másodpercek alatt kiszenvedett.

Határeset
A kiérkező vadász első kérdése az volt, az út melyik oldalán történt a baleset? Amikor kiderült, hogy a Körmend felé tartó sávban, akkor az is világossá vált, miért fontos ez a kérdés. A két vadásztársaság határa ugyanis az út felezővonala, így a vadásznak nem volt jogköre a három méterrel arrébb fekvő szarvastehén elszállítására. Értesíteni kellett tehát az érintett vadásztársaságot. A vadász kiérkezéséig a rendőrségnek kellett biztosítani az elütött vadat, majd egy jegyzőkönyv felvétele után vihette el azt a vadásztársaság embere.

A sofőr kára
Czövek László hiába tartott be minden szabályt és hiába vezetett óvatosan, az autójában keletkezett százezer forintot meghaladó kárt „casco” híján magának kell fedezni. A vadásztársaság csak akkor fizetne kártérítést, ha az ő hibájukból történt a baleset. Tehát pl. sózóhely, vadetető van 150 méteren belül, vagy vadhajtás miatt ugrott ki a vad. A jogszabály kb. egy évtizede változott, korábban ugyanis járt kártérítés bizonyos esetekben, de jelenleg már nincs biztosító, aki szerződést kötne a vadásztársasággal a „full deficites” vadbalesetekre. A sofőr keserűen hallgatta a magyarázatot.
„Miért nem lehet akkor legalább kerítéssel védeni a veszélyeztetett útszakaszokat? Németországban, Ausztriában ezt meg tudják oldani” – érvelt a sokáig buszsofőrként dolgozó férfi, aki azt is belátta, hogy hazánk sajnos messze van még az említett országoktól. Nem beszélve arról, hogy miközben az egyik oldalon még húzzák ki a drótot, a másik oldalon már lehet hogy valakik bontják.
A nyugat.hu információi szerint Balogunyom környékén nem csak a párzási időszak miatt viselkednek izgatottan a szarvasok, de a közeli vasútvonal felújítása is megzavarta az állatokat, így időnként olyan helyeken is feltűnnek, ahol máskor nem. A rendőrök javasolják a pár száz forintért beszerezhető vadsípok felszerelését a járművek elejére, ezzel is kisebb az esély a vadbalesetre.

Forrás: Nyugat