vadgázolásErdőben és mező mellett nem mindig jó autózni. Egyre gyakrabban párásak, ködösek a reggelek, éjjelente pedig mind többször kell az úttestre tévedő vadakra számítani.
Nappali melegek még a nyarat idézik, éjjel és reggel azonban már beköszöntött az ősz az utakra. Vidéken egyre gyakrabban ködösek, párásak a hajnalok, csökken a látótávolság, nő a fékút, vagyis nagyobb a balesetveszély. Mindez intő jel az autósoknak: magukat és kocsijukat is fel kell készíteniük a megváltozó körülményekre.

Érdemes néhány percet rászánni ilyenkor az autóra, s ellenőrizni a fényszórókat, az ablaktörlőlapátok állapotát, meg persze az abroncsok nyomását, profilmélységét. Mindezt otthon, házilag is megtehetjük, de a legtöbb márkaszervizben 3-4 ezer forintért szakemberek végzik el a szükséges ellenőrzést, beállítást, ráadásul ők a fékrendszert és a lengéscsillapítókat is átvizsgálják. Hiába jó állapotú az autó, ha a sofőr nem alkalmazkodik a megváltozó körülményekhez, vagyis nem vesz viszsza a tempóból. Nem árt észben tartani: a blokkolásgátlós autók fékútja is megnő síkos úton, ráadásul a menetstabilizáló rendszerek sem mindenhatók, ha túl nagy a sebesség, a legkorszerűbb kocsi is megcsúszhat.

Főként a vidéken sokat autózóknak lehet életbevágóan fontos felidézni, hogy ősszel számolni kell az utakra tévedő vadakkal is. Ennek veszélye elsősorban erdők, mezőgazdasági területek mellett vezető utakon, és az esti meg a kora hajnali órákban jelentős. Ezt a veszélyt nem szabad alábecsülni: még egy róka elgázolása is jelentős kárt okozhat a kocsiban, egy nagyobb testű állat - például egy többmázsás szarvasbika - pedig a bent ülőkre is veszélyes lehet. Elég csak a statisztikákat idézni: évről évre körülbelül száz olyan állatgázolásos baleset történik a hazai utakon, amikor nemcsak a vad, hanem az azt elütő autóban lévők is megsérülnek. Azért, hogy ne történjen ilyen baleset, komolyan kell venni a vadveszélyt jelző "szarvastáblát", az adott útszakaszon elengedhetetlen a tempó csökkentése.

A kiugró állat láttán kerülni kell a hirtelen kormánymozdulatokat. Gyakori, hogy a sofőrnek sikerül elkerülnie a vadat, ám a manőverrel még súlyosabb balesetet okoz: fának, oszlopnak vagy épp egy szembejövő autónak csapódik. De nemcsak a kocsi és az utasok épsége miatt érdemes kellő óvatossággal elkerülni a vészhelyzetet: a jelenlegi szabályok szerint a gázoló autóssal - ha nem az előírások szerint hajtott - megtéríttethetik az elütött vad árát.

Forrás: NOL