vadgázolás, vadveszélyRendszeresen visszatérő téma, hogy az autó-vad ütközésnél ki viselje a kárt. Akinek drága autóját összetöri az őz, vaddisznó vagy szarvas, azonnal vadászért kiállt.
A vadásztársaságok felelősségét törvény szabályozza, az autósokét a KRESZ. A biztosító társaságok pedig nem kapkodnak az ilyen irányú biztosításért, kivéve, ha valaki a cascot kéri, persze jóval magasabb havi részletért.

– A vadászat és a közlekedés fokozott veszéllyel járó tevékenység – mondta Kemenszky Péter az Országos Magyar Vadászkamara Somogy megyei titkára. – Amennyiben két ilyen üzem – autó-vad– találkozik mindig azt kell vizsgálni, hogy melyik üzem működési területén belül történt szabálysértés. Veszélyes üzemek találkozásakor az egymás közti viszonyukban elsősorban az általános szabályok szerint felelnek, vagyis csak az a fél köteles megtéríteni a kárt, amelyiket vétkesség terheli, vagyis akinek az felróható. Ha ilyen nincs, mindenki a saját kárát viseli. A vadveszélyt jelző tábla akkor mentesíti a vadászatra jogosultat a kártérítés fizetés alól, ha a vadászati törvény rendelkezéseit maradéktalanul betartotta: a közút 200 méteres körzetén belül vadászati berendezést, szórót, sózót nem helyezett ki és vadászati tevékenységet nem folytatott. A vadveszélyt jelző táblákat pedig pontosan azért helyeztetjük ki, hogy a gépkocsivezető és a kocsiban ülők életét, testi épségét megóvjuk. A KRESZ szabályai szerint ugyanis a veszélyt jelző tábláknál fokozott figyelemre van szükség.

Bíró Gábor a Somogy megyei rendőr-főkapitányság sajtóreferense azt mondta, hogy a vadveszélyt jelző tábla azt jelenti, hogy vad megjelenése várható. A KRESZ alapján az ilyen útszakaszon az átlagosnál körültekintőbben kell vezetni.

Több biztosító társaságot is megkerestünk. Az ügyintézőknek, üzletkötőknek fogalmuk sem volt arról, hogy mi ilyen esetben a teendő, mivel a vadásztársaságoknak nincs lehetőségük, még ha akarnának sem, felelősségbiztosításra szerződni a vaddal ütköző autós kártalanítására. A javaslatuk a casco biztosítás kiterjesztése erre az esetre. De a két veszélyes üzem találkozásánál, ha nincs felróható cselekmény egyik félnél sem, mindegyik viseli a saját kárát. A vadászatra jogosult a vad értékét, mivel egy több százezer, esetleg milliós értékű vadat nem tud meglövetni és megkapni a trófeáért járó pénzt, az autós pedig a járműben esett kárt. Megoldás lehet még a bírósághoz fordulni, de a törvény mindkét fél felelősségét vizsgálja, s ha az autós nem vezetett elég körültekintően, még a vadban esett kárt is megfizettethetik vele.

Forrás: Sonline