törvényességi vizsgálatA megyében több vadásztársaság jelezte az érdekvédelmi szerveknek, hogy az ügyészség a 2008.,2009., 2010. és 2011. éveket érintő törvényességi vizsgálatot indított és ehhez részletes adatokat kért.

A kapott információk szerint ezekre a vizsgálatokra egységes szempontok szerint, központi utasítás alapján került sor, és a vizsgálatok előbb-utóbb valamennyi vadásztársaságot érinteni fognak.

Javasoljuk, hogy valamennyi vadásztársaság – akár érintett már a vizsgálattal, akár nem – tekintse át hatályos szabályzatait és testületi szerveinek okiratait, a társaság tagsági és vagyoni viszonyait, azok szabályozását és a szükséges hiányokat pótolja, mert ez valamennyi társaság és a tagok érdeke is egyben.

A szükséges változásokat a Bács-Kiskun Megyei Bíróságon kell átvezettetni, amelyhez csatolni kell az egységes alapszabályt, annak módosítását, a közgyűlési jegyzőkönyv határozatait, a jelenléti ívet és a változás bejegyzéséhez szükséges formanyomtatványt, de ez csak akkor lényeges, ha a nyilvántartásban szereplő adat is változott, pl. tisztségviselők személye, név, székhely, stb.

Az egységes vizsgálati szempontok az alábbiak:

Az érintett vadásztársaságoknak az ügyészségnek meg kell küldeni:

a vadásztársaság jelenleg hatályos alapszabályát, egyéb belső szabályzatait (házi szabályzat, fegyelmi szabályzat stb.),

amennyiben 2008. év óta a fenti szabályzatok változtak, akkor a 2008. évtől kezdődően hatályban volt valamennyi szabályzatot,

2008. évtől kezdődően a testületi ülésekről (közgyűlések elnökségi ülések, bizottsági ülések, más testületek ülései) felvett jegyzőkönyveket, azok mellékleteit (meghívók, vétivek, jelenléti ívek), a vadásztársaság tagnyilvántartását a 2008-tól történ tagváltozások anyagaival együttesen, amennyiben nem volt 2008. után tagfelvétel, az utolsó tagfelvételre vonatkozó közgyűlési vagy intéző bizottsági ülés iratait.

A vizsgálat során az alábbiakra is válaszolni kell:

2008. évtől kezdődően sor került-e a vadásztársaságnál tagcserére, öröklésre, tagsági jogviszony eladására vagy tagsági joggal kapcsolatosan elővásárlási jog gyakorlására?

2008. évtől kezdődően hány tagot vettek fel a vadásztársaságban?

2008. évtől kezdődően hány tag tagsági jogviszonya szűnt meg törléssel, és milyen ok miatt?

2008. évtől kezdődően hány tag tagsági jogviszonya szűnt meg kizárással, és milyen ok miatt?

A vadásztársaság alkalmaz-e belépési díjat, tagdíjat, vagyoni hozzájárulást közreműködés megváltását a tagsági jogviszony létesítésének vagy fenntartásának feltételeként, és ha igen, milyen formában?

2008. évtől kezdődően hány alkalommal módosították a vadásztársaság alapszabályát;

***

Az ügyészségi vizsgálatra vonatkozó főbb rendelkezések az alábbiak:

Az ügyészségről szóló 1972. évi V. tv. szabályozza az ügyészi törvényességi felügyeletet, valamint az ügyész jogait az ügyészi törvényességi felügyelet körében.

A törvényességi felügyelet lényege:

Az ügyészi törvényességi felügyelet a Kormánynál alacsonyabb szintű közigazgatási szervek által kibocsátott jogszabályokra, illetőleg a közjogi szervezetszabályozó eszközökre, valamint e szervek egyéb, általános érvényű rendelkezéseire és e szervek jogalkalmazás körébe tartozó egyedi döntéseire terjed ki. Kiterjed ezen túlmenően a bíróságon kívüli, jogvitát intéző vagy hatósági jogkört gyakorló szervek és személyek ez irányú eljárásaira és egyedi döntéseire, valamint a gazdálkodó és egyéb szerveknek, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezeteknek a munkaviszonnyal és a szövetkezeti tagsági viszonnyal összefüggő egyedi döntéseire, továbbá a jogszabályok felhatalmazása alapján kiadott általános érvényű intézkedéseire. Törvény az ügyészi törvényességi felügyelet hatályát más – e bekezdésben nem említett – szervekre is kiterjesztheti.

Az ügyész a törvényesség biztosítása érdekében az ügyészi törvényességi felügyelet során

a) óvást emelhet az Alkotmánnyal vagy magasabb szintű jogszabállyal ellentétes jogszabály, illetőleg közjogi szervezetszabályozó eszköz ellen;

b) elbírálja azokat a törvényességi kérelmeket, közérdekű bejelentéseket és törvénysértésre utaló jelzéseket, amelyeket az államigazgatás és más, bíróságon kívüli jogalkalmazó szervek határozatai, illetőleg törvénysértő mulasztásai ellen az ügyészséghez benyújtanak;

c) a hatáskörébe tartozó területi és helyi szerveknél általános érvényű rendelkezés (szabályzat, alapszabály stb.) kiadását, módosítását vagy egyes rendelkezéseinek hatályon kívül helyezését kezdeményezheti;

d) ellenőrizheti a körözési nyilvántartásra vonatkozó jogszabályok megtartását;

e) megtekintheti az ügyészi törvényességi felügyelet körébe tartozó szervek általános érvényű rendelkezéseit és egyedi döntéseit, a törvényesség érdekében szükség esetén vizsgálatot tarthat, illetőleg az ellenőrzési vagy felügyeleti joggal felruházott szervet vizsgálat tartására kérheti fel; ezzel összefüggésben a szervek területére, helyiségeibe beléphet;

f) a szervek vezetőitől iratok és adatok rendelkezésre bocsátását, illetőleg megküldését, továbbá felvilágosítás adását kérheti.

Az illetékes szerv vezetője a (2) bekezdés e) és f) pontjában megjelölt ügyészi felkérésnek köteles eleget tenni.

Az óvás lényege:

Ha az ügyész azt állapítja meg, hogy ügyészi törvényességi felügyeleti jogkörébe tartozó szerv által kibocsátott jogszabály vagy a közjogi szervezetszabályozó eszköz az Alkotmánnyal, illetőleg magasabb szintű jogszabállyal ellentétes, ennek megszüntetése érdekében az azt kibocsátó szervhez óvást nyújthat be.

A szerv az óvást harminc napon belül köteles megvizsgálni. Ha az óvást alaposnak tartja, a jogszabályt, illetőleg a közjogi szervezetszabályozó eszközt hatályon kívül helyezi, visszavonja vagy módosítja, és erről az ügyészt egyidejűleg értesíti.

Ha a szerv az óvással nem ért egyet, a megvizsgálástól számított nyolc napon belül köteles az óvást elbírálás végett az Alkotmánybíróság elé terjeszteni és erről az ügyészt értesíteni.

Ha az ügyész a szervek jogerős, illetőleg végrehajtható rendelkezéseiben törvénysértést állapít meg, annak kiküszöbölése végett a törvénysértést elkövető szervhez vagy annak felettes (felügyeleti, állami törvényességi felügyeletét ellátó, a továbbiakban: felettes) szervéhez óvást nyújthat be. Az óvásban a megtámadott rendelkezés végrehajtásának felfüggesztését is indítványozhatja.

A felszólalás és figyelmeztetés lényege:

Az ügyész a törvénysértő gyakorlat vagy mulasztásban megnyilvánuló törvénysértés megszüntetése végett a szerv vezetőjénél felszólalással él; jövőbeni törvénysértés veszélye esetén pedig a törvénysértés megelőzése érdekében figyelmeztetést nyújt be.

A szerv vezetője az ügyészi felszólalást, illetőleg figyelmeztetést harminc napon belül – testületi szerv az ügyészi intézkedés benyújtását követő legközelebbi ülésén – köteles elbírálni, a megfelelő intézkedést megtenni és erről az ügyészt értesíteni. Ha a szerv a felszólalással, illetőleg figyelmeztetéssel nem ért egyet, köteles az iratokat észrevételeivel együtt az elbírálástól számított nyolc napon belül felülvizsgálat végett felettes szervéhez felterjeszteni és erről a felterjesztés indokainak megjelölésével az ügyészt értesíteni. A felettes szerv a felszólalás, illetőleg figyelmeztetés kérdésében harminc napon belül érdemben határoz és határozatát az ügyésszel is közli.

***
Felhívjuk a figyelmet arra is, hogy az azonosító jelek felhasználásának szabályai 2011. május 5-től módosultak.

Ezeket a változásokat a vadászatra jogosultak kötelesek átvezetni a helyi szabályzaton és ezt 30 napon belül be kell jelenteniük – a helyi szabályzat megküldésével – a vadászati hatóságnak.

***
Mind a szövetség, mind a kamara készséggel áll a társaságok rendelkezésére, ha a fenti kérdésekkel kapcsolatban segítségre van szükségük.

Dr. Mészáros Attila

elnök