erdei lovaglásA gyalogos turistákkal azonos szabályok vonatkoznak ezentúl a biciklistákra és lovasokra.
A törvényjavaslatot, amelynek egyik előterjesztője a Heves megyei kormánymegbízott, nemrégiben fogadta el a parlament.
Az Országgyűlés az eddig csak a gyalogos turistákra érvényes szabályokat terjesztette ki az erdőben lovaglókra, akik ott eddig csak a nekik kijelölt utakat járhatták.

A képviselők 296 igen szavazattal, 9 tartózkodás mellett döntöttek a fideszes Horváth László és Potápi Árpád János áprilisban benyújtott indítványának elfogadásáról. A kormánypárti politikusok a változtatást azzal indokolták, hogy a jelenlegi szabályozásban alkalmazott megkülönböztetés „indokolatlan, sem elvi, sem gyakorlati alapja nincs, és komoly anyagi és erkölcsi károkat okoz” a lovasoknak és a lótartóknak. A szabályokat a kerékpározókra is kiterjesztették, Révész Máriusz (Fidesz) képviselő javaslatára.

Az utakról letérni azonban így sem szabad, továbbá az erdősítési területet – amíg az ott lévő fák nem érik el a kétméteres átlagmagasságot és, ha az az erdőrezervátum magterülete – továbbra sem lehetne igénybe venni. A törvénymódosítás azt is megerősíti, hogy az erdőben quaddal, terep-motorkerékpárral, segédmotoros kerékpárral, valamint motorkerékpárral közlekedni tilos.

A heol.hu utánajárt, mit szólnak a módosításhoz megyénk lovasai, kerékpárosai.
Az ostorosi Mihók Csaba, aki a Magyar Lovas Szövetség távhajtó és távlovagló szakágának elnöke lapunknak úgy nyilatkozott: örül, hogy végre „életszerűvé válik az élet.”
– A ló ugyanúgy a természet része, mint az őz, a nyúl vagy a szarvas – fogalmazott. – Egyáltalán nem rongálja a környezetet, nem tapossa ki az utat, nem rágja meg a hajtásokat, hiszen rajta ül a lovas, aki ezt nem engedi. A motoroknak nincs helye az erdőben, örülök, hogy ezt végre törvénybe foglalták.
A Kőporos-tetőn lévő lovas tanya tulajdonosának, Zay Istvánnak is tetszik a törvénymódosítás.
– Eddig is volt rá alkalom, hogy kimentünk lovagolni az erdőbe, de csak az erre kijelölt helyeken tehettük ezt meg. Nem volt jellemző, hogy bárki is ránk szólt volna, hogy zavarjuk őket. Összességében viszont örömmel tölt el, hogy a szabályozás elemi részévé vált, hogy igénybe vehetjük az új nyomvonalakat – mondta a lovas. – A quadosokra én is haragszom, mert szennyezik, rombolják a természetet, és emellett nagyon hangosak is: bennünket sodornak veszélybe, mert nem hallják például, ha szembejövünk, és az állat is könnyen megbokrosodhat.

Dobre-Kecsmár Csaba, az Egererdő Zrt. erdőgazdálkodási és természetvédelmi osztályvezetője elmondta: az erdei kerékpározásra, lovaglásra eddig is volt mód a kijelölt útvonalakon, ha az erdőgazdálkodóval egyeztettek.
– A működési területünkön, a Bükkben már – több mint tíz éve – kijelöltek egy erdei kerékpáros hálózatot, és jelenleg folynak az egyeztetések, a tervezési munkálatok egy hasonló kijelölésére a Mátrában is. A leggyakrabban igénybevett erdészeti utakon gazdálkodási tevékenység – faanyag készletezés, szállítás, egyéb üzemi járműforgalom – is zajlik, tehát ezek használatakor a jövőben is igen körültekintően kell eljárni.

„Végre egy betartható törvény született!”
Nagy Ádám, a Magyar Kerékpársportok Szövetségének alelnöke, és a Bükki Hegyi Maraton főszervezője így válaszolt a Hírlapnak:

– Ha egy szóban kellene elmondanom: örülök. A korábbi szabályozás szerint a hegyi kerékpárosokat kitiltották az erdőkből, ami nekik a kondicionáló edzések helyszíne is. A mostani törvénymódosítás elfogadása egy nagyon bölcs döntés. Az eddigi szabályok nem harmonizáltak az európai uniós előírásokkal, így sok külföldi eshetett abba a csapdába, hogy nálunk ugyanazért, amit otthon legálisan tett, megbüntették. Végre helyére kerültek a dolgok, egy betartható törvény született – mondta Nagy.

Forrás: Heol