Kulcskérdés lenne a vadászati ágazat számára a belföldi vadhúsfogyasztás fellendítése – hallhattuk nemegyszer az utóbbi években.
A „Hogyan?”-ra egyelőre nemigen hallottunk választ, így kitaláltuk a sajátunkat: nyitunk egy piacot, összehozzuk a kínálatot és a keresletet. Ez a virtuális piactér a vadhusok.hu.

Hogy miért kulcskérdés? A nagyobb hazai kereslettel a felvásárlási árak is emelkednének, míg az áruforgalom növekedése az alacsonyabb árak mellett is megdobná az eladók – vadászatra jogosultak, vadhúsfelvásárlók és feldolgozók – bevételeit. A vadételek növekvő népszerűsége pedig hozzájárulna a vadászat elismertségének növeléséhez.

Téves sztereotípia, hogy a vadhús az átlag magyar számára megfizethetetlen. Találunk ugyan biotermékeket forgalmazó webshopban őzgerincet kilónként 10 600 forintért, ahogy tönkölykenyeret is 1740 forintos kilónkénti áron – mégsem ezen élünk. Az egyik nagykereskedelmi áruházláncnál például az árak már a földön járnak: a szarvas pörkölthús 1800, a lábszár és az őz pörkölthús 1900, a fagyasztott, kicsontozott vaddisznócomb akciósan 2400, a fácán pedig 3600 forint kilónként. Nagyjából ezeken az árakon vásárolható meg a vadhús a nagyobb hazai feldolgozóknál is. Ennyit talán sokaknak meg is érne, főleg annak tükrében, hogy ugyanabban az áruházban a csontozott marhalábszárat 1600, a marha fehérpecsenyét pedig 2700 forintért vásárolhatjuk meg. De akkor miért csak évi 3-4 dekagramm az egy főre jutó éves magyar vadhúsfogyasztás, ha pontosan tudjuk: népszerű élelmiszerről van szó?

Egyrészt azért, mert hazánkban a vadhúst a legtöbben mindmáig nem vásárolják, hanem szerzik. A nagykerárakat megfizetné, aki kilónként ezer forintért sós perecet, kétezerért sajtot, háromezerért felvágottat vásárol a hipermarketben. De a legtöbben nem fognak nagykerben, nagy tételben vadhúst vásárolni. Máshol azonban már magasabbak az árak, ezért kisebb a kereslet, ami miatt aztán a választék (figyelem: gyakran külföldről importált, fagyasztott hús!) sem túl bő. Egyéb lehetősége pedig nemigen van az egyszerű állampolgárnak.

Igaz, a vadászatra jogosultaktól is vehetne a 43/2011. (V. 26.) VM rendelet értelmében, amelyek túlnyomó része azonban nem nagyon él a lehetőséggel, megmaradt az évek óta működő kapcsolatnál a felvásárlókkal. Az árak az utóbbi egy évben nemigen változtak (a témával a 2013/májusi számunkban foglalkoztunk): a szarvast a vadászatra jogosultaktól kilónként átlagosan 600, a disznót 200, az őzet 900 forintos nettó áron veszik át. A felvásárlók azonban már különböző költségeket kénytelenek beépíteni, amelyek a felvásárlási árat csökkentik, míg az eladásit növelik. Ezután a hús csaknem 90 százaléka külföldre kerül, ami mára szintén kényszermegoldás a felvásárlóknak és a feldolgozóknak, hiszen az ottani piac is telített a nagyvadállomány globális túlszaporodása és a tengerentúlról – így Ausztráliából, Indonéziából – érkező import miatt. A külföldi kereslet ráadásul karácsony után az őzbakidényig, sőt az őszi főidényig drasztikusan csökken, ilyenkor dugig vannak hazánkban a hűtőházak komoly többletköltségeket generálva. Mindeközben pontosan tudjuk: lenne hazai kereslet is!

Elérhetőbb, például a feldolgozók által kínált árak mellett biztosított lenne a folyamatos áruforgalom. Mutatja ezt, hogy minden évben hatalmas sikere van a soponyai vadgasztronómiai fesztiválnak, mint ahogy az is, hogy ha – ingyen – vadételt vagy vadhús készítményeket lehet kóstolni, a falatkák percek alatt elfogynak. De hiába lenne a korrekt áron való vásárlásra lehetőség, ha sehol sem lenne erről információ, és az egyszeri vásárló nem tudná, hol keresgéljen.

Nos, ezért hoztuk létre a vadhusok.hu-t. Egy helyre hozzuk össze az országos keresletet és kínálatot, közvetítve minden eladó – vadhúsfelvásárlók és feldolgozók, valamint vadászatra jogosultak – és vásárló – magánszemély vagy éppen üzlet, étterem – között. Dinamikus, folyamatosan bővülő, változó, épp ezért naprakész adatbázisra építve egy egyszerű, mindenki számára elérhető felületet alakítottunk ki, amelyen pár perc alatt bárki megtudhatja, hogy hozzá legközelebb hol, mennyiért és milyen vadhúst lehet vásárolni. Az eladó egy könnyen átlátható felületen viheti fel a szükséges adatokat, míg a vásárló ezekben keresési feltételek alapján tallózhat. Ily módon az árakat, további szolgáltatásokat összehasonlítva, kiválaszthatja a legkedvezőbb ajánlatot.

Új oldalunk magában persze még nem növeli meg a vadhúsfogyasztást. Ehhez feltétlenül szükség lenne komoly marketingre, országos PR-kampányra, médiajelenlétre, különböző eseményekre – mint ahogy ezt rengetegszer hallottuk és hangoztattuk. Mi a magunk részéről az innovatív online piaccal, egy átfogó csatornával járulunk hozzá az ügyhöz, amely mostantól mindenki számára nyitva áll!

Forrás: HuntingPress