méregdrága engedély az erdei vasutaknakEgy újfajta, méregdrága vasúti engedély hiánya miatt mégsem használhatják a turisták a három évtizedes üzemszünet után május elsején újraindított szobi erdei vasutat. A börzsönyi kirándulóvonat pályájának újjáépítésére és kocsik, mozdonyok beszerzésére 600 millió forintos uniós támogatást ítéltek oda, a hónap elején már meghirdették a menetrendet is, ám - amint a Kisvasutak Baráti Körének honlapjáról, a kisvasut.hu-ról kiderül - az üzem nem rendelkezik az egyik szükséges engedélyei. A
Kemencén egy másik erdei múzeumvasutat működtető szakmai szervezet cikkében olvasható: már eddig is háromféle engedélyre volt szüksége a rendszerint 15-25 km/h sebességgel közlekedő vicinálisoknak, ám tavaly a gazdasági minisztérium előírta, a vasútbiztonsági tanúsítványt is,- amely egy, a szob-márianosztraihoz hasonló - nyolc kilométeres kisvonat üzemeltetőjének ötévente 4,7 millió forintos tételt jelent, amit kiegészít az évi 2,8 millió forintos ellenőrzési díj. - Ez az összeg a hazai kisvasutak üzemeltetőinek bevállalhatatlan, néhány esetben a teljes jegyárbevételt meghaladja. Elgondolkodtató, hogy hány kisvasút üzemeltetője fogja úgy gondolni, hogy ennyit neki nem ér a vasút működtetése? - tették fel a kérdést az oldal szerkesztői, akik az anomáliák lezáródásáig a Börzsönyben kirándulóknak a királyréti, nagybörzsönyi és kemencéi erdei vasutakat ajánlják. A több mint húsz hazai kisvasút működtetői abban reménykednek, hogy a gazdasági tárca jobb belátásra tér.

- Az erdei vasutak vonzzák a turistákat, és a természetvédelmi szempontból érzékeny területeken nagy tömegeket tudnak környezetbarát módon szállítani - figyelmeztetett a kisvasúti szervezet.

Forrás: Magyar Nemzet