útat építenének Több mint egy évvel ezelőtt vetődött fel először a Serengeti Nemzeti Parkon át vezető út megépítésének terve.
Az elmúlt héten úgy tűnt, hogy sikerrel járt a környezetvédők folyamatos tiltakozása.
Most azonban kiderült, hogy csak az útborítás formája változott. Egy UNESCO-tisztségviselő néhány napja még úgy nyilatkozott az AFP-nek, „a világörökség bizottság ígéretet kapott a tanzániai kormány egy részétől, hogy a projektet leállítják.”

A hét végén azonban Ezekiel Maige, a tanzániai turizmus- és nemzeti erőforrás miniszter kijelentette, szó sincs az útépítés lehetőségének újragondolásáról, csak az útborítás formáját változtatta meg a kormány.

„A parkon átvezető 120 kilométeres szakaszt sóderrel szórjuk majd fel. A sóderút pedig nem gyakorol nagy hatást a vadvilágra” – mondta el a miniszter. A környezetvédők, a tudósok, az ENSZ, a német és az amerikai kormány problémája azonban nem a burkolat, hanem maga az út, mivel az pontosan keresztezné kétmillió gnú, zebra és Thomson gazella – a Serengetiből Kenyába tartó – éves vándorlási útvonalát. Az esemény 150–200?000 látogatót vonz évente.

A tanzániai kormány számításai szerint 2015-re napi 800, 2035-re pedig napi 3000 jármű használja majd az utat. Ezzel az állatvilágot nemcsak a konkrét gázolások, a növekvő légszennyezettség, illetve az orvvadászat fokozódó lehetősége fenyegeti, hanem a helyi ökoszisztéma véglegesen felborulása is. Ráadásul szakértők szerint a sóderút Pandora szelencéjét nyitja ki, mivel a kereskedelmi és lakossági nyomás végül oda vezet majd, hogy az út ténylegesen burkolt és bekerített legyen.

„Megértjük a környezetvédők aggodalmait, de egyensúlyt kell tartanunk az emberi fejlődés és különösen a hatékony szállítás, valamint a természetvédelmi célok között” – mondta Maige. A német kormány már felvázolt egy helyi úthálózatról szóló tervet, amely nem keresztezi a parkot. Sőt a Világbank támogatna is egy, a Serengetit délről megkerülő kereskedelmi útvonalat. Dave Blanton, a Serengeti Watch környezetvédelmi szervezet társalapítója szerint ez jelenleg az egyetlen esély, hogy ne vágják ketté a parkot. A Serengeti Watch egyébként mindenkit arra biztat, hogy csatlakozzon az út elleni lobbizáshoz, ha mással nem, legalább a Facebook-oldaluk folyamatos követésével, amely már jelenleg is több mint 42?000 támogatót számlál.

Forrás: Magyar Hírlap