napelemes motorvonatAkik az elmúlt hónapokban jártak a Királyréti Erdei Vasúton láthattak egy igen különleges járművet föl-alá gurulni, ráadásul szinte hang nélkül.
A megjelenésében is megkapó motorkocsit stílszerűen a 120 éves Királyréti Erdei Vasút Napján adják át május 4-én.

A magyar mérnökök és kivitelezők által kifejlesztett és helyben készített prototípus különleges mérföldkő lehet a kisvasutazásban. Ugyanis a már eddig is környezetbarát tömegközlekedésnek számító erdei vasutazás ezzel a motorkocsival zéró helyi kibocsátásúvá válik.

A fejlesztés célja egy olyan motorkocsi kialakítása volt, amely a szigorúan természetvédelmi területen a lehető legkevesebb energiával, és a lehető legkisebb környezeti terheléssel üzemeltethető. A megoldás egy olyan aszinkronmotor meghajtású kisvasúti jármű, amelynél a szükséges hajtóenergiát (a külső hálózatról is tölthető akkumulátorokon kívül) a tetőre szerelt nagyméretű, korszerű napelemek is biztosítják. A hegyi pályán, lejtmeneti villamos ellenállás fékezéssel (hasonlóan a Forma 1-ből ismert KERS-hez), az elfogyasztott energia egy részét szintén visszatáplálja a rendszerbe. Ezek együtt, képesek biztosítani az aznapi forgalom lebonyolítását, még borongós időben is.

A motorkocsi vezetője sem mindennapi körülmények között vezet, hiszen a mindkét oldalon kialakított vezető ülés előtt nincs kormány, hagyományos sebességváltó. A vezető magával viszi az érintőképernyős monitort, amelynek oldalán egy kisméretű botkormány segíti még a kocsi vezérlését. Így a kocsiban utazók - egyszerre harminc fő lehet – számára ez is szokatlan élményt jelenthet. A nyitott belső térrel kialakított, igazi futurisztikus utazást kínáló kocsiból, elénk tárul a látványos börzsönyi természeti környezet, mindez csendben, szinte csak a vasúti sínek koppanásait hallva. Az alacsonypadlós kivitel pedig akár a mozgáskorlátozottak, kerekes székes utasok szállítását is lehetővé teszi a kiszerelhető üléssor helyén.
Az újítás iránt már most is nagy az érdeklődés, hiszen környezetbarát, és egy esetleges sorozatgyártás után sem a várható beruházási sem pedig a fenntartási költségek sem lesznek elviselhetetlenül nagyok a kisvasutak számára.

Kisvasút Napján a múltat jelképező Morgó gőzös, a jelen jellemző szerelvényei az MK48-as diesel mozdonyokkal, Tóbi, és az új napelemes motorvonat együtt képviselik a „kisvasút folytonos megújulását”.

Forrás: ForestPress