vadbalesetAz utakon közlekedők és a vadásztársaságok számára is hatalmas károkat okoznak azok a balesetek, melyekben gépjármű üt el vadat. utóbbiakat prizmák segítségével próbálják meg távoltartani az utaktól.
Szegény embert az ág is húzza, a vadásztársaságokat pedig még a vad és a gépjármű ütközésből eredő kár is. Egy ilyen eseményre egy gyengébb gazdasági lábon álló vadásztársaság akár rá is mehet, csődöt jelenthet. De nemcsak a vadászt érinti hátrányosan egy-egy ilyen baleset, hanem a közutakon közlekedőket is. A vad-gépjármű ütközése két veszélyes üzem találkozása, legalábbis jogi megközelítésből. Mindkét fél szenved el kárt. Az autós a gépjárműben, míg a vadgazdálkodást folytatók a vadban keletkezettet.

A vadnak is van értéke, nem is kevés. A jelenleg hatályos jogszabály értelmében egy gímszarvas bika vadgazdálkodási értéke akár 3 millió 750 ezer forint is lehet. A lehetséges megoldás nem feltétlenül a vadveszélyt jelző közúti táblák száz méterenként történő kihelyezése, ezzel csak „farkast kiálltunk”, a jelzőtáblák hatása nem fog érvényesülni. Ennél sokkal hatékonyabbak a vadriasztó prizmák.

A prizmák működési elve

A prizmák a gépjármű fényszórói által kibocsátott fényt az úttest jobb és bal oldala melletti területre szórják szét. Ezzel a fényhatással a vadat megtorpanásra, illetve az úttól való menekülésre késztetik. A terepadottságoktól függően a prizma által szétszórt fény szöge változtatható. Hátránya a megoldásnak, hogy csak este tölti be szerepét, valamint az, hogy az utak mentén lévő úgynevezett széljelzőkön lehet elhelyezni, azok pedig csak legfeljebb a kétszámjegyű utakon találhatók. A vad normál életvitelét figyelembe véve egyébként főként az esti időszak az, amikor az autós a találkozhat vele.

A prizmák hatékonysága

A prizmák hatékonyságát 2009 őszén mérték fel. Ekkor derült ki, Tolna megye valószínűleg úttörője az ilyen típusú védekezésnek. A felmérés eredménye egyértelműen pozitív, az érintett útszakaszokon a prizmák telepítését megelőző évek átlagának, mindössze 15 százaléka volt a regisztrált vad-gépjármű ütközések száma. Több szakaszon megszűnt a gázolás. A kezdeti sikereken felbuzdulva idén további fokozott veszélyű útszakaszokat térképeznek fel és védenek meg a lehetőséghez mérten.

Ettől függetlenül tudomásul kell venni, hogy éjszaka mindig fokozott figyelemmel közlekedjünk, különös tekintettel az erdő, illetve erdősáv mellett, vagy közelében fekvő utakon. Fokozottan veszélyes időszakok még a tavaszi, a nyár végi és az őszi hónapok, amikor a különböző vadfajok násza van, illetve az élőhely-használat időszakos változása.
Király István

Összefogás eredménye a vadriasztó prizma

A magyar Közút Kht. Tolna Megyei Igazgatóságának koordinálásával 2007. óta, Tolna megyében a legveszélyesebbnek ítélt útszakaszokon kihelyeztek úgynevezett vadriasztó prizmákat. 2007-ben 6500 méter hosszan, több szakaszban, 2008-ban 4650 méter, míg 2009-ben 1300 méter hosszan. Így a megyében összesen 12.450 méternyi útszakasz áll a prizmák védelme alatt. A projektben részt vállalt a Tolna Megyei Baleset-megelőzési Bizottság, a Tolna Megyei Vadászszövetség és a Hungária Biztosító is.

Forrás: Teol