lövő vadászMeglepő újítással veszi fel a küzdelmet a francia államvasút (SNCF) a késések és a rongálások ellen: vadászokat alkalmaz. Párizs környékén például a puskás ember már három éve céloz a nyulakra és a borzokra, amelyeknek járatai súlyos károkat okoznak a vasúti pályákon.

A 42 éves William Hup puskával a vállán, jól feltöltött tölténytáskával indul útra, oldalán Vidocq nevű barna-sárga foltos cocker spánieljével. Körzetében, a Párizstól délkeletre található öt megyében 700 kilométernyi vasúti hálózat a működési területe. A meglehetősen sajátos vasutast nem aggasztja, hogy vadászatból kell megélnie. Kutyájának a feladata kiszaglászni a vasutakat veszélyeztető állatokat Yonne, Essonne, Loiret, Seine-et-Marne és Val-de-Marne megyében.

„Mind kevesebb a vadász, ezért nagyon elszaporodtak a nyulak, a borzok és a vaddisznók. Komoly károkat okoznak a földi biztonsági berendezésekben, és akár töltéscsuszamlást is előidézhetnek” – mondta az AFP-nek William Hup.

Párizsban és a környező megyékben az SNCF 2011 során száz mezei állattal történt ütközést regisztrált: ez 516 óra késést vagy szerelvénytörlést okozott. „A vadnyulak szüntelenül ásnak, ez veszélyezteti a vasútvonal stabilitását, és ha nincsenek megfelelő ellenintézkedések, katasztrófa következhet be, akár az is megtörténhet, hogy kisiklik egy szerelvény” – mondta az AFP-nek William egy járatok lyuggatta homokos töltés szélén hasalva.

A vadász szerint a borzok fejenként és évente akár 20 tonna föld megmozgatására is képesek. Hup nem csupán puskájával küzd ellenük: több tucat négyzetméternyi fémrácsot helyezett el és betonnal zárta le az üregek bejáratát. Szerencsére, mint közli, „utasok mindeddig soha nem kerültek veszélybe” a nyulak és a borzok miatt.

A vasúti vadászatnak megvan a maga bejáratott módszere. William Hup és kutyája először bejárja a terepet, hogy a nyulak elbújjanak üregeikben. Mögötte két önkéntes vadász halad, akik mindig elkísérik, és az üregekbe görényt engednek, amelytől retteg a nyúl. Ha a dolgok jól alakulnak, a nyúl kiugrik, a vadásznak már csak céloznia kell és meghúzni a ravaszt.

William Hup és segítői 2010-ben hétszáz, 2011-ben ezer nyúllal végeztek. A legjobb hetük eddig a 2011 karácsonya előtti volt: akkor száz nyulat sikerült lepuffantani.

Minden elejtett nyúl komoly összeget takarít meg az SNCF-nek, ugyanis a törvény értelmében a vasúthoz tartozó területen élő állatok a vasúti társaság tulajdonát képezik. A törvény ezért arra kötelezi a francia államvasutat, hogy a „nyulai” által okozott károkat térítse meg a gazdáknak.

Párizsban és a környező megyékben az SNCF-nek 260 ezer eurót (78 millió forint) kellett kifizetnie ezen a címen 2010-ben, ám az összeg 2011-ben már csak 123 ezer euró volt.

„Ezek a számok azt mutatják, hogy munkámra valóban szükség van” – mondta az AFP-nek William Hup, a francia vasúti vadász.

Forrás: MNO