Hazánkban a Villányi borvidék dűlői között mutatkozott be a Mercedes-Benz első pickup modellje, mellyel új szegmensbe lépett a német autógyártó. A résztvevők terepen és közúton is megbizonyosodhattak az új X-osztály - kategóriájában eddig - egyedülálló tulajdonságairól.
Az új Mercedes-Benz X-osztály egyedülállóan sokoldalú felhasználási lehetőségeket kínál – kiválóan helyt áll elnyűhetetlen pickupként, de akár családi szabadidő-autóként is, amellyel kitolja a hagyományos pickup kategória határait. A középkategóriás pickup tulajdonságait a Mercedes-Benz modellekre jellemző menetdinamikával, kényelemmel, formavilággal, biztonsággal, modern kapcsolódási lehetőségekkel és személyre szabott megoldásokkal fokozza. Ezzel a Mercedes-Benz kiszolgálja a folyamatosan változó ügyféligényeket, és új szegmensbe lép. Három különböző formaterv- és felszereltség-változat közül lehet választani, a kínálatban pedig négy- és hathengeres motorok, hátsó, valamint kapcsolható és állandó összkerékhajtás, továbbá hatfokozatú kézi, illetve hétfokozatú automataváltó is rendelkezésre áll. A hat különböző üléskárpittal (közülük két bőrkárpitozás), a három különböző belső formavilággal, valamint a Mercedes-Benz által fejlesztett kiegészítők széles választékával a modell minden igényt kielégít, a kategóriában soha nem látott sokszínűséget biztosítva a személyre szabhatóság tekintetében. Az európai piaci bevezetés 2017 novemberében kezdődik.
Az X-osztály a kategóriájában egyedi módon látszólagos ellentmondásokat old fel: a modern formaterv kompromisszumok nélküli robosztussággal találkozik, valódi terepjáró-képességek fonódnak össze kimagasló menetdinamikával, a stílusos komfort találkozik a kivételes praktikummal.
Az új modell a pickup kategória Mercedese, amely minden elvárásnak megfelel – a menetdinamika és a menetkényelem tekintetében is. Ez a kényelemre hangolt futómű érdeme, amelyet a Mercedes-Benz mérnökei tökélyre csiszoltak. A modell a kategóriatársaihoz hasonlóan robosztus létra-alvázzal és többlengőkaros hátsó merevtengellyel rendelkezik, de első független kerékfelfüggesztése és tekercsrugói kimagasló képességűvé teszik.
„A középkategóriás pickupok szegmense megérett egy prémium modellre. Az X-osztállyal új ügyfélcsoportok felé nyitunk, épp úgy, ahogyan a terepjárók szegmensét 20 évvel ezelőtt új alapokra helyeztük az M-osztállyal. A pickupunk meggyőző teljesítményt nyújt igáslóként, de legalább ennyire brillírozik családi szabadidő-autóként is. Röviden, az X-osztály a pickup kategória Mercedese” - mondta Dr. Dieter Zetsche, a Daimler AG felügyelőbizottságának elnöke és a Mercedes-Benz Cars vezetője.
A Mercedes-Benz X-osztály rövid áttekintése
• A pickupok Mercedese: a Mercedes-Benz X-osztály a pickupok hagyományos jellemzőit (robosztusság, praktikum, erő és terepjáró képességek) egyesíti a Mercedes-Benz modellek tulajdonságaival, mint például a látványos formaterv, a kényelem, a menetdinamika és a biztonság.
• Könnyen azonosítható SUV formaterv: középen elhelyezett csillag, karakteres hűtőrács, erőteljesen domborodó motorháztető és a kerékjárati ívek felé nyúló lámpatestek: az X-osztály megjelenésében tökéletesen beleillik a Mercedes-Benz kínálatába.
• Prémium minden téren: háromféle belső burkolat-típus, hatféle üléskárpit, köztük kétféle bőrborítással, valamint kétszínű tetőkárpit biztosítja a kategória legszélesebb körű személyre szabhatóságát.
• Egy pickup különböző életstílusokhoz és munkahelyzetekre: PURE alapváltozat klasszikus igénybe vételre, PROGRESSIVE variáns a magasabb minőségi és kényelmi elvárásokra és POWER kiadás a szabadidő modellek csúcsaként.
• A szegmens legerősebb motorja: a 258 lóerős V6-os dízelmotor 2018 közepén érkezik, vezető helyet foglalva el a pickup szegmensben. A piaci bevezetés a dízel X220d-vel (163 lóerő) és X250d-vel (190 lóerő) kezdődik, valamint bizonyos piacokon egy 165 lóerős benzinmotor is elérhető lesz.
• Személyre szabás számos Mercedes-Benz kiegészítővel: a piaci bevezetéstől kezdve az ügyfelek számára elérhető vadrács, oldalsó védőelem, csomagtartó, különböző burkolatok és sokoldalú rakodási és terepjárási kiegészítők – melynek mindegyikét a Mercedes-Benz fejlesztette.
• Személyautós vezetési élmény: a széles nyomtávnak, a Mercedes-Benz modellekre jellemző, kényelemre hangolt futóműnek, a tekercsrugónak, valamint az elől-hátul megtalálható tárcsafékeknek köszönhetően az X-osztály az első pickup, amely nem csak terepen, de közúton is kiváló teljesítményt nyújt.
• Összkerékhajtás minden felületre: a kapcsolható 4MATIC összkerékhajtás osztóművel és opcionális hátsó differenciálzárral bármilyen terepen jól boldogul. Jövő év közepétől állandó összkerékhajtás is elérhető lesz a V6-os motorváltozathoz.
• Csillagos biztonság: a Mercedes-Benz többi modelljéhez hasonlóan az X-osztály is kiemelkedő színvonalú passzív és aktív biztonsági rendszerekkel rendelkezik. Ez magában foglalja többek között a fékrásegítést, a sávtartó asszisztenst és a táblafelismerő rendszert is.
• Az első intelligensen összekötött pickup: a Mercedes me connect révén az X-osztály ügyfelei mindig kapcsolódhatnak járművükhöz okostelefonon keresztül – olyan hasznos információkat letöltve, mint például a jármű földrajzi helyzete vagy az üzemanyagszint.
Három modellváltozat minden igényre
Ugyanazon alapokra épülve az X-osztály három különböző modellváltozatban érhető el a különböző életstílusok által támasztott igényeknek megfelelően.
Az X-osztály PURE alapváltozat a funkcionális felhasználás jegyében készült, eleget téve az „igáslóként” történő felhasználás követelményeinek. Ugyanakkor kényelme és formája a magáncélú felhasználást is lehetővé teszi. Az X-osztály PROGRESSIVE olyan embereket szólít meg, akik robosztus pickupra vágynak magasabb presztízsű megjelenéssel és kényelmi funkciókkal. Egy autóra saját üzletük fellendítésére, amely kényelmes és presztízsben gazdag megoldásként szolgál magánhasználatra is. Az X-osztály POWER a felszereltségi lehetőségek csúcsát jelképezi. Olyan ügyfeleknek szól, akik számára a stílus, a teljesítmény és a kényelem különösen fontos. A változat egy igazán különleges szabadidő-autó, amely jól boldogul civil felhasználásban, sportos, szabadidős programokon, és akár az útról letérve is.
Robosztus karakter dinamikus karizmával
Progresszív formatervével a Mercedes-Benz X-osztály kivételes egyensúlyt teremt a robosztus és a stílusos megjelenés között, tökéletesen megfelelve a márka letisztult formaterv-filozófiájának. Az X-osztály akár 1,1 tonnát is szállíthat, akár 3,5 tonnát vontatva – utóbbi akár egy nyolcméteres yacht is lehet.
Az orrész a Mercedes-Benz SUV modelljeire emlékeztet – a középen elhelyezett csillag, a lamellás hűtőrács, a magasan ívelő motorháztető és a hátranyúló lámpák ezt a hatást erősítik. Mindezt pedig a személyre szabhatóság fokozza: kilenc vonzó külső szín, egyedi 17, 18 és 19 colos keréktárcsák, valamint különböző belső kiegészítők választhatók a három felszereltségi változat mentén.
A megjelenés is sokszínű. A PURE alapváltozat például fényezetlen, míg a PROGRESSIVE felszereltségi szint a jármű színére fényezett lökhárítókkal érkezik, miközben a POWER verzió az utóbbit már króm alsó betétekkel is kombinálja. Ehhez hasonlóan változik a hátsó lökhárító is: PURE változatnál fekete, PROGRESSIVE kiadásban pedig a jármű színére fényezett. A POWER króm lökhárítója pedig igazán stílusos megjelenést biztosít. A csomagtérhez való könnyű hozzáférés érdekében a lökhárítóban beépített fellépő található. Amennyiben pedig az alaphelyzetben 90 fokban nyíló csomagtérajtó nem elég, opcionálisan hátsó lökhárító nélkül, 180 fokban nyitható csomagtérajtóval is elérhető az X-osztály.
Az X-osztály méretei
Hosszúság 5340 mm
Szélesség 1920 mm
Magasság 1819 mm
Tengelytáv 3150 mm
Plató hossza 1587 mm
Plató szélessége 1560 mm
Plató magassága 474 mm
Maximális terhelhetőség 1042 kg
Fékezett vontatási kapacitás (motorváltozattól és felszereltségtől) függően) 1650–3500 kg
Új mérce a kényelem és a minőség terén
Belül az X-osztály új szintre emeli a kényelmet és a minőséget a középkategóriás pickupok mezőnyében. A műszerfal kialakítása a Mercedes-Benz többi modelljére emlékeztet, amelynek teljes hosszában díszbetét fut – a szegmensre korábban nem jellemző nemes vonásként. Matt fekete, alumínium vagy barna matt fahatású betét is választható.
A minőségérzetet tovább emelheti a műszerfal felső részének ARTICO műbőrborítása, amely a fekete mellett dióbarna színben is elérhető.
Az alaphelyzetben 5,4 colos központi kijelző a valósidejű forgalmi jelentésekre is képes, a COMAND Online multimédiás rendszer megrendelése esetén 8,4 colos lesz, amely a szegmens legnagyobb kijelzőméretét jelenti. 960x540 pixeles felbontásával és IPS technológiás megjelenítésével a kijelző különlegesen éles képet nyújt, fokozva a navigációs térképek és az opcionális 360 fokos kamerarendszer képminőségét.
Az ülések kényelmének is fokozott figyelmet szenteltek a tervezők. A számos irányban beállítható, komfortos ülések az X-osztály POWER esetében elektromosan állíthatók, és kétirányú gerinctámasszal rendelkeznek.
Nagy nyomaték, élvezetes menetteljesítmények négy- és hathengeres motorokkal
A piaci bevezetéskor kétféle erőteljes és hatékony fogyasztású erőforrás lesz elérhető. A 2,3 literes common-rail dízel hajtáslánc két teljesítményszinten érhető el. Az egyturbós X 220 d 163 lóerőt, míg a dupla turbós X 250 d nem kevesebb, mint 190 lóerőt teljesít. Mindkét dízelmotor elérhető hátsó és kapcsolható összkerékhajtással is. Bizonyos piacokon elérhető lesz a benzines X 200 is, 165 lóerős teljesítménnyel és hátsókerék-hajtással. Az erőforrások közös jellemzője a halk, alacsony vibrációjú működés, valamint a kivételes teljesítményleadás és hatékonyság. Az erőt alaphelyzetben hatfokozatú kézikapcsolású váltó továbbítja, de az X 250 d esetében opcionálisan hétfokozatú automataváltó is elérhető.
A különösen nyomatékos V6-os motor 2018 derekán érkezik, emelt szintű menettulajdonságokról gondoskodva. A háromliteres erőforrás 258 lóerőt és 550 Nm nyomatékot teljesít. Ezzel az X 350 d vezető helyen áll a szegmensben. Az X-osztályok csúcsa állandó 4MATIC összkerékhajtással és 7G-TRONIC PLUS hétfokozatú, kormányról vezérelhető automata váltóval érkezik.
Az X-osztályhoz a DYNAMIC SELECT üzemmód-választás is elérhető, amely lehetővé teszi a váltást különböző vezetési üzemmódok között a vezető szándéka szerint. Az öt program a következő: Comfort, ECO, Sport, Manual és Offroad. Ezek a motorkarakterisztikát, az automata váltó programját és az ECO start-stop funkciót módosítják.
Dinamika és kényelem a Mercedes-Benz személyautók színvonalán
Az X-osztály az első pickup, amely terepen és közúton ugyanolyan jól helyt áll. Széles nyomtávja, nagy tengelytávja és kényelmes, Mercedesre jellemző futómű hangolása kivételesen dinamikussá és élvezetessé teszi közúton – anélkül, hogy ez a terepképességeket hátrányosan befolyásolná. A kategória különlegessége: az első és a hátsó tengelyen is használt tekercsrugók, amelyek gondoskodnak a harmonikus kényelemről. A komfort futómű elől kettős keresztlengőkaros első tengelyt, hátul pedig többlengőkaros merev tengelyt kapott, amely ideális nagy terhelés és terepjárás esetén. Ez a kombináció kényelmes közlekedést és biztonságos viselkedést biztosít bármilyen terheltségi szint esetén.
1632 mm-es első és 1625 mm-es hátsó nyomtávjával az X-osztály a legtöbb konkurensénél nagyobb nyomtávval rendelkezik. Ez ideális feltételeket teremt az optimális stabilitás és a nagy kanyarsebességek szempontjából. A kategóriatársak átlagánál nagyobb, 3150 mm-es tengelytáv csökkenti a vibrációkat és jó egyenesfutást tesz lehetővé. A Mercedes-Benz a szegmens egyetlen gyártójaként minden tengelyen tárcsaféket használ. Elől 320, hátul pedig 308 mm-es tárcsákat találhatunk, melyek rövid féktávot, gyors reakciót és magas hőellenállást biztosítanak.
A komfort futómű szériafelszereltség lesz az európai piacon. A modell szabad hasmagassága ezzel 202 milliméter, de opcionális extraként (Európán kívül mindenhol szériában) 20 mm-rel magasabb futómű is elérhető. Az emelt hasmagasság még inkább javítja a terepképességeket, magasabb üléspozíciót és látványos off-road megjelenést is lehetővé téve. A Mercedes-Benz modellekre jellemző biztonságos és kényelmes vezethetőség a magasabb futóműnél is megmarad.
Kapcsolható vagy állandó 4MATIC összkerékhajtás minden terepre
Az X 220 d 4MATIC és X 250 d 4MATIC modellek esetén elérhető kapcsolható 4MATIC összkerékhajtás minden terepen otthon van. Az első kerekek szükség szerint elektronikusan kapcsolhatók be a hajtásba. 2018 közepétől a Mercedes-Benz pickupja állandó összkerékhajtással is elérhető lesz, amellyel az X-osztály maximális teljesítményt és tapadást nyújt még nagysebességű haladásnál is közúton. Az állandó összkerékhajtás csak a V6-os dízelmotorral lesz elérhető. Terepen mindkét 4MATIC hajtásrendszer kiváló képességekkel rendelkezik az osztóműnek és az opcionális hátsó differenciálzárnak köszönhetően.
Kiváló terepképességek
Merülési mélység 600 mm
Szabad hasmagasság Első tengely: 202 mm
Hátsó tengely: 221 mm emelt hasmagasságú futóművel
Első és hátsó terepszög 28,8°/23,8°
30,1°/25,9° emelt hasmagasságú futóművel
Maximális oldaldőlés 49,8°
49° emelt hasmagasságú futóművel
Rámpaszög 20,4°
22° emelt hasmagasságú futóművel
Maximális kapaszkodóképesség 100%
Átfogó biztonsági felszereltség
Mint minden Mercedes-Benz modell, az X-osztály is kivételesen magas biztonsági színvonallal rendelkezik. A csillagos pickup kényelmi és biztonsági felszereltségei kivételesek a kategóriában. Az X-osztály kimagasló utasvédelme a kivételesen merev karosszériának, a magas szilárdságú utascellának, valamint az elől-hátul egyaránt nagyméretű energiaelnyelő zónáknak köszönhető. A passzív biztonságot tovább fokozza a szériában érkező hét légzsák, valamint a két gyerekülés-rögzítő rendszer. Az első utasok légzsákjai kétlépcsős kioldási mechanizmussal rendelkeznek.
Az aktív biztonságról három vezetési segédrendszer is gondoskodik. Az aktív fék-asszisztens figyelmeztet ráfutásos baleset esetén, a sávtartó rendszer, valamint a táblafelismerő pedig tovább gondoskodik a biztonságos közlekedésről. Továbbá pótkocsi-stabilizálás, abroncsnyomás-ellenőrző rendszer, vészhívó rendszer, tempomat, valamint a szegmens legjobb LED-es fényszórója is elérhető. Szükség esetén a tolatókamera funkcióját 360 fokos kamerarendszer egészíti ki.
Az első intelligensen behálózott középkategóriás pickup
Az X-osztály az első középkategóriás pickup, amely beépített SIM kártyás kommunikációs modullal is elérhető. Ez lehetővé teszi az átfogó Mercedes me connect szolgáltatások használatát, valamint a járműhöz való hozzáférést okostelefon segítségével. Az X-osztály vezetői 21 európai országban kaphatnak információt telefonjuk képernyőjén az üzemanyagszintről vagy az abroncsnyomásról, megnézhetik autójuk pozícióját, valamint ellenőrizhetik, hogy járművük mozgásban van-e.
A Mercedes-Benz személyautókban sikerrel használt vezérlő és kijelző rendszerek ebben a szegmensben is elsőként mutatkoznak be. Ezek között megtaláljuk a többfunkciós touchpadet, a merevlemezes, teljesen integrált COMAND Online multimédiás rendszert, a LINGUATRONIC hangalapú vezérlést és az okostelefonon keresztüli internet-hozzáférést.
Portfólió-bővítés a Renault-Nissan szövetséggel együttműködésben
A csillagos pickup a Renault-Nissan szövetséggel kötött termelési együttműködés keretén belül készül. Az X-osztály az európai, ausztrál és dél-afrikai piac számára a Nissan spanyol gyárában készül, Barcelonában. A pickuppal a Daimler AG és a Renault-Nissan szövetség még tovább bővíti hét éve megkezdődött stratégiai együttműködését.
A villányi bemutatóhoz a minden terepen kiválóan teljesítő gumiabroncsokat a Continental biztosította.